chia-bela-400g-front

Chia Bela organska 400g

RSD 790.00

Bela chia je pogodna za ishranu sportista i osoba koje vode aktivan stil života. Prirodni je izvor nezasićenih masnih kiselina, vlakana, vitamina i minerala.

Bela chia je pogodna za ishranu sportista i osoba koje vode aktivan stil života. Prirodni je izvor nezasićenih masnih kiselina, vlakana, vitamina i minerala. Kada se potopi u vodu, posle određenog vremena pušta sluz i ovaj napitak je odličan za nadoknađivanje elektrolita tokom vrućih perioda a tako potopljena može se dodati u razne napitke, smuti (smoothie), musli i slično.

Čia seme - od legende do savremenog trenda

Chia seme su, kao hranu i lek, koristile još drevne Maje i Asteci. Na Zapadu se prvi put za njega čulo krajem 19. veka, u izveštajima antropologa koji su proučavali severnoameričke Indijance. Tajnovito i izolovano pleme Tarahumara, koje živi u nepristupačnim kanjonima na granici SAD i Meksika, poznato je po neverovatno izdržljivim trkačima i generalno dobrom zdravlju. Na svojim trčanjima-lutanjima, koja se mere stotinama kilometara, da povrate snagu, Tarahumare koriste napitak po imenu „iskiate“. Prvi je o njemu izvestio norveški istraživač Karl Lumholc, krajem 19. veka.

„Stigao sam kasno jednog popodneva u pećinu gde je neka žena upravo spremala taj napitak. Bio sam veoma umoran i nisam znao kako da se popnem do mog kampa, koji je bio nekih 600 metara uz planinu. Ali, nakon što sam utolio žeđ i glad sa malo iskiatea, odjednom sam osetio novu snagu, i na sopstveno zaprepašćenje, popeo se visoko bez mnogo napora. Nakon toga mi je iskiate uvek bio prijatelj u nevolji, tako okrepljujući i osvežavajući da mogu da tvrdim da je to pravo otkriće“, napisao je Lumholc u svom dnevniku.
Pre nekih dvadesetak godina, novinar i istraživač Kristofer Mekdugal, koji se takođe iscrpljen našao u divljini gde živi pleme Tarahumara, dobio je od svojih dobronamernih domaćina isti napitak:

„... iskiate je klizio niz grlo kao voćni punč sa finom aromom limuna. Možda je i uzbuđenje zbog potrage koja mi je predstojala učinilo svoje, ali sam se za nekoliko minuta osetio fantastično. Čak se izgubila i pulsirajuća glavobolja od spavanja na smrznutom prljavom podu te noći, koja me je mučila celo jutro... Nakon nekoliko meseci, otkrio sam da je iskiate poznat pod drugim imenom kao čia freska – „ljuti čia“. Načinjen je fermentacijom čia (chia) semenki u vodi sa dodatkom malo šećera i nekoliko kapi limuna“, napisao je Mekdugal.

Evo kakve dobrobiti u ishrani donosi korišćenje čia semenki.

Daju osećaj sitosti. Kada se potope u vodu, čia semenke upiju vode 10 puta više od svoje zapremine. Kada ih pojedemo, one polako otpuštaju vodu koju su upile, što je odlično za rehidraciju. Osim toga, jedna kašičica čia semenki ima 4 grama biljnih vlakana u 2 grama proteina. Ako napravite puding od čia semenki, ili dodate čia semenke u svoj smuti, ili u jutarnju kašu, to će biti obrok će vas duže držati sitim. Da i ne pominjemo da čia semenke veoma povoljna deluju na zdravlje.

Pomažu probavu 

Čia su jedan od najboljih izvora biljnih vlakana. Što je još bitnije, one sadrže rastvorljiva vlakna, koja upijaju vodu i povećavaju zapreminu u organima za varenje, čime poboljšavaju crevnu peristaltiku i doprinose osećaju sitosti.

Odličan izvor omega 3 masnih kiselina 

Uz laneno seme, čia semenke su apsolutno najbogatiji biljni izvori omega 3 masnih kiselina. Takođe su odličan izvor vlakana, vitamina B kompleksa, proteina i magnezijuma.   

Pomažu u regulaciji nivoa šećera u krvi 

Jedno proučavanje obavljeno na dijabetičarima koji su konzumirali čia semenke tokom tri meseca pokazalo je da im se smanjio apetit, a poboljšali nivoi šećera u krvi i krvni pritisak. Čia semenke su takođe bogate antioksidansima, koji doprinose smanjenju upala niskog intenziteta. Jedno drugo proučavanje na dijabetičarima pokazalo je da je konzumacija čia semenki smanjila C reaktivni protein za 40% (CPR je jedan od glavnih markera srčanih oboljenja).

Recepti:

Čia puding sa mača čajem

Ovaj izvrsni doručak koji podiže energiju, pogodan za tople dane, može se svrstati u paleo-vegetarijansku ishranu. Potrebno je: šolja mleka od badema, čašica grčkog jogurta, 3 kašike čia semena...

... 1 kašičica mača čaja (prah), ½ kašičice vanile u prahu, kvalitetan med, seckani orasi (bademi, lešnici)

Priprema

Pomešajte čia seme, bademovo mleko, mača i vanilu u prahu. Nakon što sve dobro izmešate, dodajte kašičicu meda.
Sad treba da ovu mešavinu ostavite u frižideru minimum jedan sat, ili duže, kako bi čia seme upilo tečnost i nabubrilo (čia semenke mogu da upiju 12 puta više tečnosti od svoje težine).
Pre serviranja, promešajte čia puding, pa dodajte još malo mleka ako je suviše gust, prelijte grčkim jogurta i pospite odozgo seckanim orasima (bademima, lešnicima...)

Nekuvani džem od čia i borovnica

Nekuvani džemovi su savršena poslastica tokom toplijih dana i kad ima sezonskog voća. Njihova jedina mana je što ne mogu dugo da se održe. Potrebno je:180g svežih borovnica, 180g svežih kupina, 3 kašike javorovog sirupa, 2 kašičice soka od limuna, 1/2 kašičice ekstrakta vanile, 3 kašike čia semena.

Priprema

Ispasirajte borovnice i kupine u blenderu, dodajte ostale sastojke, prebacite u teglu i ostavite u frižideru 1-2 sata. Pektini iz borovnica i želatin koji stvaraju čia semenke obaviće svoje, odnosno zgusnuti masu.

Savet: Nekuvane sveže ili zamrznute borovnice, kada se ispasiraju u blenderu, za nekoliko minuta će se pretvoriti u gel, usled delovanja pektina. Ostavite džem da se pretvori u gel, zatim ga još jednom izmešajte. Sok od limuna, osim ukusa, „osvežava“ boju ovom džemu.

chia_puding_sa_macha_cajem

Slični proizvodi